Spam filter instellen in Google Analytics

Heb je ook opeens een extreem hoge stijging in je Google Analytics resultaten? Grote kans dat dit spam is en je eigenlijk niets meer aan de resultaten hebt. In dit artikel leg ik uit hoe je in de toekomst geen spam meer ziet.

Google heeft op dit moment nog geen oplossing en je kan de spam ook niet zelf verwijderen. Gelukkig heb ik wel een oplossing, nadeel is alleen dit niet met terugwerkende kracht is.

Lets go… open nu Google Analyics om de spam te filteren.

Nieuwe weergave aanmaken

Klik nu rechtsboven op tabblad ‘Beheerder’ (1). Klik daarna bij ‘Alle websitegegevens’ (2) op de optie ‘Nieuwe weergave maken’.

Er verschijnt een nieuwe pagina. Kies een naam, dit zal de weergave zijn waar de spam niet zichtbaar is. Overige instellingen kan je naar voorkeur invullen.

Hierna zul je weer terugkeren naar de beheerder pagina. Kies nu weer de weergave ‘Alle websitegegevens’ (bij nummer 2 in de afbeelding).

Geldige hostnamen opzoeken

Misschien weet je niet wat een hostnaam is, eigenlijk ook niet belangrijk en in de volgende stappen wordt dat vanzelf duidelijk.
1. Ga naar tabblad ‘Rapportage’
2. Open menu ‘Doelgroep’
3. Open menu ‘Technologie’
4. Klik op optie ‘Netwerk’
5. Klik nu op linkje ‘Hostnaam’

Je ziet nu in de tabel alle hostnamen. Als je spam hebt zie je waarschijnlijk een hoog aantal bij ‘(not set)’ of een internetadres wat je niet bekend voorkomt.
We hebben alleen de hostnamen nodig waarvan we wel statistieken willen hebben. In mijn geval webbouwplus.nl en www.webbouwplus.nl
Noteer nu de hostnamen die jij wilt toestaan.

Filters instellen

1. Ga weer naar tabblad ‘Beheerder’
2. Selecteer de net aangemaakte weergave.
2. Kies de optie ‘Filters’

Filter aanmaken

1. Klik op ‘Nieuw filter maken’
2. Kies een naam voor deze filter, bijvoorbeeld ‘Alleen geldige hostnamen’
3. Kies voor ‘Aangepast’
4. Selecteer de optie ‘Hostnaam’
5. Zet nu de genoteerde hostnamen in dit veld, gescheiden door een | teken. In mijn geval www.webbouwplus|webbouwplus.nl
6. Kies nu de optie ‘opnemen’
7. Sla de filter op, klik op de button ‘Opslaan’

Filter controleren

De filter is nu klaar. Controleer morgen (de filter heeft op dit moment nog geen resultaten) of je filter goed werkt. Je kan dit doen door:

1. Ga naar tabblad ´Beheerder’
2. Kies aangemaakte weergave
3. Zoek hostnamen weer op in de rapportage (zie onderdeel: Geldige hostnamen opzoeken)
4. Je zou hier nu alleen de hostnamen moeten hebben staan die je hebt opgegeven in de filter

Heb je nog hulp nodig of is het gelukt, laat het hieronder in een reactie weten of stuur mij een berichtje!

Een reactie plaatsen